Spracovala: PhDr. Viera Ritomská
Školská spôsobilosť – pripravenosť dieťaťa na školu. Informácie pre rodičov.
Najmä v období zápisov detí do 1. ročníka základnej školy rodičia zvažujú, ako sa bude ich dieťaťu v škole dariť, do akej miery je už pripravené na školskú dochádzku. Ak dieťa nastupuje do školy s dobrou úrovňou školskej spôsobilosti – pripravenosti pre zaškolenie, dá sa očakávať, že mu pôjde učenie ľahšie, bude sa učiť s chuťou a bude zažívať pocit úspechu.
Dosiahnutá úroveň školskej spôsobilosti je kombináciou viacerých faktorov:
vnútorné predpoklady (biologické danosti, vrodené dispozície, zrenie centrálneho nervového systému),
vplyvy vonkajšieho prostredia (rodina, predškolské zariadenia, životné udalosti)
vlastná aktivita dieťaťa (zvedavosť, záujem o nové veci).
Čo by mal zvládnuť predškolák ( niektoré ukazovatele školskej spôsobilosti)
Motorika, grafomotorika a pohybová koordinácia:
- úspešné vykonávanie rôznych pohybových a športových aktivít (udrží rovnováhu a skáče aj na jednej nohe, behá, prelieza, chytá a hádže loptu…)
- samostatnosť v oblasti obliekania, základ
- nej hygieny a stravovania
- správny úchop ceruzky, tlak na ceruzku je primeraný
- kreslenie – schopnosť obkresliť jednoduché geometrické tvary, nakresliť postavu so základnými znakmi (hlava aj s niektorými črtami tváre, trup, končatiny), vyfarbiť obrázok bez vychádzania za líniu kresby
- línie kresby sú pevné, neroztrasené
- ustálené používanie jednej ruky na grafomotoric
ké činnosti (vyhranenosť laterality ruky) - zvládanie jednoduchých manuálnych činností – strihanie, modelovanie, nalepovanie, navliekanie korálok…
Reč, sluchové vnímanie a sluchová pamäť
- dokáže v krátkych vetách a jednoduchých súvetiach bez agramatizmov vypovedať svoje zážitky
- dostatočná slovná zásoba, správne použitie slov
- čistá výslovnosť, spisovné vyjadrovanie
- dokáže zreprodukovať krátky príbeh, obsah rozprávky
- pamätá si básničky, pesničky
- má bezprostrednú sluchovú pamäť na dobrej úrovni – dokáže zopakovať dvojveršie, krátku vetu zloženú z 5 až 6 slov
- zapamätá si slovnú inštrukciu a riadi sa ňou podľa postupnosti
- dokáže roztlieskať slovo na slabiky a zrátať ich počet, sluchom určiť prvú hlásku v slove, ku koncu predškolského obdobia aj poslednú hlásku, krátke slovo vysloviť po hláskach
Zrakové vnímanie a pamäť
- s istotou rozlíši základné farby a ich odtiene
- vníma detaily, napr. porovnáva, čo je na dvoch obrázkoch iné, čo chýba na obrázku, nájde dva rovnaké obrázky/tvary, skladá postrihané obrázky, puzzle, nachádza cestu jednoduchým obrázkovým bludiskom
- usporiada obrázky podľa dejovej línie príbehu, rozprávky, časovej postupnosti
- je úspešné vo vizuálnych pamäťových hrách typu pexeso
Pravo-ľavá, priestorová a časová orientácia
- rozumie pojmom hore, dole, vpravo, vľavo, vpredu, vzadu, vysoko, nízko, ďaleko, blízko, prvý, posledný, v strede, vie správne určiť pravú a ľavú stranu na sebe (pravá ruka, ľavé oko…)
- orientuje sa v čase – dnes, včera, zajtra, ráno, obed, večer, dokáže pomenovať činnosti, ktoré robí dopoludnia, napoludnie, popoludní, večer
- rozumie a správne spája slová s predložkami: na, do, v, pred, za, nad, pod, vedľa, medzi, hneď pred, hneď za
- rozlišuje a správne chápe ročné obdobia
Základné matematické predstavy
- dokáže porovnať, čo je malé – veľké, krátke – dlhé, málo – veľa, rovnako – viac – menej – najviac…
- vymenuje číselný rad od 1 do 10
- v obore do 7 určí správne počet prvkov v skupine
Sústredenie, motivačno-vôľová vyspelosť
- vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
- rozlišuje hru od povinnosti
- zadanú úlohu sa snaží dokončiť, neodbieha od činnosti
- tempo vypracovania predškolských pracovných listov – úloh je primerané (nie pomalé ani unáhlené)
- dokáže sa riadiť pokynmi učiteľky, ktoré sú zadávané skupine detí, nie priamo iba jemu
Sociálna a emocionálna vyspelosť
- dokáže sa na primeraný čas odlúčiť od rodiča,
- je schopné začleniť sa do kolektívu a spolupracovať s inými deťmi a učiteľom
- rešpektuje pravidlá a autoritu učiteľa, rozlišuje vhodné a nevhodné správanie
- teší sa do školy, má záujem o poznávacie aktivity, nové činnosti
- je emočne dostatočne stabilné a sebaisté (t.j. nie výraznejšie hnevlivé, negativistické, plačlivé, hanblivé alebo úzkostné )
- je schopné zvládnuť neúspech alebo ustáť frustráciu.
Dôležitou oblasťou školskej spôsobilosti dieťaťa je jeho telesný vývin a zdravotný stav, zvyčajne ho posudzuje pediater.
Spracované podľa knihy Testujme a rozvíjajme svoje dieťa, autoriek M. Tóthovej Šimčákovej, P. Arslan Šinkovej, M. Antošovej, M. Klapkovej ako aj ďalších zdrojov z webových stránok viacerých CPPPaP